Versnelling woningbouw Gouda
Binnen het programma Versnelling Woningbouw zijn belangrijke stappen gezet voor het realiseren van 200 extra woningen in de categorie sociale huur en 200 woningen in de categorie middenhuur. Deze ambitie krijgt invulling binnen de gebiedsgerichte aanpak transformatie Spoorzone. In juni 2020 is het Ontwikkelperspectief Spoorzone vastgesteld in de gemeenteraad. Door de gemeentelijke organisatie zijn de ontwikkelende partijen gefaciliteerd bij hun planuitwerking.
Voor de ontwikkeling van de verschillende deellocaties in de Spoorzone zijn de volgende stappen gezet:
Ook elders in de stad gewerkt aan de transformatie van locaties en gebouwen. De inzet is om ook in deze plannen sociale- en middenhuurwoningen gerealiseerd te krijgen.
In 2020 zijn het Stedenbouwkundig plan en bestemmingsplan voor Westergouwe III vastgesteld. In Westergouwe III komt circa 20% sociale huur, wat een verdubbeling is ten opzichte van de oorspronkelijke 10% sociale huur voor Westergouwe totaal.
De corporaties hebben hun jaarlijkse bieding in kader van de prestatieafspraken gedaan en deze zijn door de gemeente Gouda aanvaard. Op diverse locaties in de stad wordt samengewerkt aan het realiseren van sociale en middeldure huurwoningen:
De woningbouwprogrammering voor Gouda is geactualiseerd en verwerkt in de regionale woningbouwprogrammering Midden-Holland. De regionale programmering is in november 2020 ingediend bij de provincie Zuid-Holland met verzoek om goedkeuring. De regio Midden-Holland is nog in afwachting van een formele reactie.
Na de vaststelling van het Ontwikkelperspectief Spoorzone in juni 2020 heeft de primaire focus gelegen op het verder brengen van de concrete ontwikkellocaties, zoals A1, Blokker, C1K2, Winterdijk. Het vaststellen van de integrale kaders voor Spoorzone heeft ertoe geleid dat ontwikkelende partijen weten waar ze aan toe zijn en geleidelijk aan steeds meer de handschoen wordt opgepakt. De concrete resultaten hiervan zijn benoemd onder ‘Versnelling Woningbouw’.
Gestuurd is en wordt op een goede, evenwichtige programmering van woningen in combinatie met andere functies in de plint van de gebouwen. Hierdoor kan een goed en leefbaar nieuw stuk stad ontstaan. Er wordt ingezet op het stimuleren van duurzame vervoersvormen zoals fiets, OV en deelauto’s.
Met de gebiedsgerichte aanpak transformatie Spoorzone wordt tevens ingezet op het benutten van transformatiekansen in de omgeving van de Antwerpseweg. Een concreet voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van de Blokkerlocatie, zoals eerder vermeld.
In 2020 is veel voortgang geboekt met de vernieuwing van het zuidelijk stationsgebied. De openbare ruimte is voor meer dan 50% gereed, zoals de Vredebest en het nieuwe busstation. Ook is de bouw van de fietsenstalling gestart. De oostelijke stalling zal begin 2021 in gebruik worden genomen.
In 2020 is veel gebouwd in Westergouwe II. Het grootste deel van bijna 500 woningen in deze fase zijn opgeleverd. Daarnaast is het stedenbouwkundige plan en bestemmingsplan voor Westergouwe III vastgesteld door de gemeenteraad. In deze fase worden circa 900 woningen gerealiseerd in de periode 2021-2025.
Naar aanleiding van de behandeling van het Verkeerscirculatieplan (VCP) in de gemeenteraad eind 2019, heeft het college besloten het VCP terug te nemen. Op basis van het plan van aanpak ‘Participatie VCP’ (raadsmemo d.d. 17 december 2019) is in 2020 het participatieproces om te komen tot een breed gedragen VCP gestart. Door de coronamaatregelen was de start pas in september 2020 op aangepaste wijze mogelijk, gericht op besluitvorming voor de zomer van 2021. Parallel aan het participatieproces zijn verschillende varianten en oplossingen verder onderbouwd met onderzoek. De denkrichting voor het VCP is gebaseerd op het door de raad vastgestelde Mobiliteitsplan 2017-2026 en de daarin geformuleerde ambities en beleidsdoelen.
Het participatieproces is verlopen in twee sporen: een spoor met de ondernemersvertegenwoordiging Platform Gouda Onderneemt, en een spoor met alle andere belangenbehartigers van Gouda, gebundeld in de Denktank VCP. Hiervoor zijn diverse sessies geweest en dit loopt door in 2021.
In 2020 is gewerkt aan het realiseren van de no-regret maatregellijst, conform het besluit van de gemeenteraad van 12 november 2019. De volgende projecten zijn ter hand genomen of uitgevoerd (raadsmemo d.d. 9 december 2020):
De volgende projecten en onderzoeken zijn in 2020 gedaan:
Het Parkeerplan Gouda 2020 is op 29 januari 2020 behandeld in de gemeenteraad waarbij aangepaste parkeernormen, prijzen en betaaltijden parkeren (geamendeerd) zijn vastgesteld. Naar aanleiding van het Ontwikkelperspectief Spoorzone is mogelijk gemaakt om bij bouwprojecten af te wijken van de parkeernorm door bijvoorbeeld inzet van deelmobiliteit. Dit kan ook voor grotere projecten buiten de Spoorzone worden toegepast.
Als onderdeel van het Verkeerscirculatieplan (VCP) is een parkeermodel opgeleverd om scenario’s door te rekenen ten behoeve van een autoluwe binnenstad. In het VCP zijn maatregelen opgenomen om de bereikbaarheid en benutting van parkeergarages en parkeerterreinen te verbeteren. Voor de uitbreiding van de gebiedsgerichte parkeerregulering is een adviesbureau geselecteerd.
In 2020 is onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor het instellen van een zone voor zero emissie stadslogistiek ter grootte van de binnenstad. Hiervoor is een stappenplan “Zero Emissie Stadslogistiek binnenstad Gouda” opgesteld. Onderdeel van het stappenplan is een uitgebreide effectanalyse naar de economische impact. Aanvullend is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor de realisatie van stadsdistributiehubs.
De analyse is uitgevoerd volgens Kosten-Baten Analyse (KBA) systematiek. De conclusie is dat het invoeren van een Zero Emissiezone Stadslogistiek een sterk positief maatschappelijk rendement heeft. Uit de omgevingsanalyse is gebleken dat er steun is voor de invoering. De zero emissiezone sluit goed aan bij het toekomstige VCP.
Het onderzoeken van maatregelen voor een autoluwe binnenstad, het stimuleren van fietsgebruik en het uitbreiden van de 30km-zones, maakt onderdeel uit van het lopende participatieproces voor het VCP.
In 2020 is een haalbaarheidsonderzoek voor de Gouweknoop uitgevoerd. Hieruit blijkt dat een station aan de lijn Alphen-Gouda binnen de bestaande spoorconfiguratie kan worden ingepast. Op de lijnen Rotterdam/Den Haag-Gouda blijkt dat nu nog niet mogelijk. Het is op deze lijnen afhankelijk van investeringen in het kader van Toekomstbeeld OV 2040 of er ruimte komt voor een extra station. Nader onderzoek vindt plaats in samenhang met de ontwikkeling van de Zuidplaspolder.
In kader van het Verkeerscirculatieplan (VCP) is een onderzoek opgestart naar het optimaliseren van busverbindingen in Gouda. Ook een snelle busverbinding naar Bodegraven en een hop-on-hop-off bus is hierin meegenomen. Besluitvorming is voorzien in 2021. De nieuwe aanbesteding van het doelgroepenvervoer is gestart. Er zijn programma’s van eisen opgesteld voor het collectief vraagafhankelijk vervoer (Groene Hart Hopper) en het routegebonden vervoer. In augustus 2021 start dit vervoer.
De buurtbus Reeuwijk (door Achterwillens) vertoonde tot aan het begin van de corona-epidemie een gestage reizigersgroei na het doorvoeren van de nieuwe opzet van de dienstregeling die in december 2018 is ingevoerd. Omdat deze busverbinding in een duidelijk behoefte voorziet draagt de gemeente jaarlijks een bedrag van € 2.750,- bij in de exploitatie. Als gevolg van de corona-epidemie heeft de buurtbus Gouda-Reeuwijk in 2020 nauwelijks kunnen rijden.
De gemeente Gouda werkt met de woningcorporaties aan projecten in de wijken Korte Akkeren en Gouda oost:
De voortgang van de plannen in de Wijkontwikkeling is nagenoeg op schema:
In overleg met de woningcorporaties is een start gemaakt met het Onderzoek Wijkontwikkeling 2.0, dat verder gestalte zal krijgen in 2021. In Oud-Achterwillens is Woonpartners Midden-Holland aan de slag gegaan met grootschalige renovatie. Afstemming vindt plaats met de gemeente voor wat betreft maatregelen in de openbare ruimte.
In 2020 is gewerkt aan actualisering van de woonvisie. Mede in verband met de gevolgen van de coronamaatregelen en omdat besloten is tot verbreding tot een woonzorgvisie vraagt dit meer tijd en zal de nieuwe visie in 2021 gereed komen.
Het experiment voor ruimere urgentieverlening bij (echt)scheiding met minderjarige kinderen en co-ouderschap, liep door in 2020. Het experiment houdt in dat in geval van co-ouderschap de vertrekkende ouder voortaan in aanmerking kan komen voor urgentie ook al blijft de andere co-ouder in de huidige woning wonen. Als beide ouders noodgedwongen moeten vertrekken uit de woning kunnen beiden een urgentieverklaring krijgen. Volgens de huidige regels in de Huisvestingsverordening Gouda is urgentie voor een sociale huurwoning bij echtscheiding alleen mogelijk voor één ouder en alleen als minderjarige kinderen dakloos dreigen te worden.
De Verordening startersleningen is medio 2020 geëvalueerd en aangepast.
De Verordening middenhuurwoningen is in 2020 vastgesteld. Daarmee kan realisatie van gereguleerde middenhuurwoningen worden opgenomen in bestemmingsplannen en kan gewaarborgd worden dat middenhuurwoningen op langere termijn in dat prijssegment beschikbaar blijven.
Daarnaast zijn, op basis van de uitgangspunten van de verordening middenhuur, al voor diverse projecten in verschillende overeenkomsten afspraken gemaakt over gereguleerde middenhuurwoningen. Zoals bijvoorbeeld Noothoven van Goorstraat – Spoorstraat, Goudshof, Van Loonlocatie en Blokkerlocatie.
Uitstel van inwerkingtreding van de omgevingswet naar 1 januari 2022 en de gevolgen van de coronamaatregelen hebben geresulteerd in een aangepaste planning voor de implementatie.
In 2020 is met input van stakeholders, samenwerkingspartners en inwoners een Werkversie Omgevingsvisie tot stand gekomen. Besluitvorming over de Omgevingsvisie en het intrekken van beleid, is uitgesteld naar het derde kwartaal van 2021. Belangrijkste oorzaak van het uitstel was het effect van de coronamaatregelen op het participatietraject (van fysiek naar digitaal) en het verplichte Milieu effecten rapport (MER) dat parallel aan de omgevingsvisie moet worden opgesteld.
Begin 2020 is het ambitiedocument voor Goudasfalt geamendeerd vastgesteld door de Goudse gemeenteraad. Er is een begin gemaakt met de doorvertaling naar een bestemmingsplan verbrede reikwijdte. In kwartaal vier startte de participatie op de bestemmingsplan deelproducten evenementengeluid en de regels. Naar aanleiding van een gerechtelijke uitspraak heeft nader onderzoek naar omgevingsgeluid plaatsgevonden. Vervolgens zijn gesprekken tussen Goudasfalt en omwonenden opgestart. Tot slot is het zonnedak via een opstalovereenkomst juridisch geborgd en het gebruik en beheer door Goudasfalt van het terrein voor de langere termijn via een erfpachtovereenkomst geregeld.
Belangrijke stappen zijn gezet in de aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet. De gemeente Gouda heeft op één na alle benodigde koppelingen gerealiseerd. De eerste stappen zijn gezet om een plan van aanpak te maken voor het gemeente brede omgevingsplan. De eerste vragenbomen zijn opgeleverd door een softwareleverancier, en worden nog verder doorontwikkeld.
Het fundament is gelegd voor het integraal werken onder de omgevingswet bij initiatieven. Aan de hand van het VNG-model van de VNG zijn intake- en omgevingstafels ingericht om te oefenen met het nieuwe initiatievenproces.
De verordening fysieke leefomgeving en de participatiestrategie voor de fysieke leefomgeving is vastgesteld door de gemeenteraad. De aanpassing van organisatorische werkprocessen is vergevorderd. De eerste stappen zijn gezet om deze geschikt te maken voor het gemeentelijke zaaksysteem.
Het welstandsbeleid heeft een beknopte update gekregen. Zo zijn enkele aanbevelingen van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit verwerkt. De actualisatie loopt vooruit op een bredere aanpassing van het welstandsbeleid en de integratie ervan in het omgevingsbeleid.
In 2020 zijn in overleg met particulieren en ontwikkelaars diverse (postzegel) bestemmingsplannen opgesteld en in procedure gebracht. In totaal zijn in 2020 negen bestemmingsplannen aan de raad aangeboden en vastgesteld: Fluwelensingel, Gouwe Kanaalzone (Gunningmavo), Noothoven van Goorstraat, Zuidelijk Stempel Oost, Livingstonelaan, Spoorzone C1, Westergouwe fase III, Veegplan 2020, en Sportlaan 83. In 2020 is een start gemaakt met het opstellen van een pilot-omgevingsplan voor het plangebied Goverwelle.
Na de afronding van het voorlopig ontwerp, is in 2020 een definitief ontwerp opgesteld. Eind 2020 is op basis van dit ontwerp de definitieve raming opgesteld, ten behoeve van de aanbesteding in 2021.
Onder het Ecopark is ruimte gereserveerd voor bedrijvigheid op het gebied van circulaire economie. Er zijn contacten gelegd met partijen die interesse hebben om hier invulling aan te geven.
In plaats van een visie is een voorbeeldproject in de buurt Korte Akkeren Oud uitgevoerd. Hierbij zijn kansen voor duurzaamheid in de openbare ruimte geïnventariseerd en waar mogelijk direct geïmplementeerd. Het voorbeeldproject biedt mogelijkheden om knelpunten voor toekomstige projecten op gebied van een duurzame inrichting van de openbare ruimte in kaart te brengen en verduurzamingsmogelijkheden op te nemen in het LIOR.
Als gevolg van de coronamaatregelen en met name thuiswerken is de hoeveelheid huishoudelijk afval in 2020 toegenomen. Daarbij is ook het scheidingspercentage gedaald van 71% in 2019 naar 68% in 2020%. De hoeveelheid restafval per inwoner per jaar in 2020 was 118 kg.
Voor de volgende verbeteringen zijn in 2020 de voorbereidingen gestart:
Om afvalscheiding verder te bevorderen en ontwijkgedrag te beperken, zijn in 2020 extra middelen voor communicatie ingezet. Dit is benut voor twee pilots voor GFT bij hoogbouw en beperking van grofvuildumpingen in Korte Akkeren, alsmede voor de inzet van de Buurtvoorlichters.
De transitie is volledig afgerond.
Begin 2020 zijn de laatste aanbestedingen van reclamecontracten afgerond. Drie nieuwe partijen gaan de komende jaren reclame voeren in de Goudse openbare ruimte. Afhankelijk van de terugverdienperiode van de investering, liggen de contracten voor de komende 5 tot 15 jaar vast tegen een marktconforme vergoeding. De partijen zijn geselecteerd op de beste prijs/kwaliteit verhouding. Belangrijke aandachtspunten hierbij waren de mogelijkheid tot toekomstig hergebruik van de materialen, een kwalitatief hoogwaardige uitstraling en een zo laag mogelijk energieverbruik.